نسل چهارم اینترنت همراه پتانسیل سرعتی بسیار بالا را دارد اما نسل پنجم یا 5G بسیار پرسرعت‌تر از نسل قبلی نیز هست. به تازگی هواوی با همکاری اپراتور ژاپنی NTT DoCoMo آزمایش نسل پنجم اینترنت همراه در ژاپن را آغاز کرده و این دو شرکت توانسته‌اند به سرعت مخابره داده‌ی ۳.۶ گیگابیت در هر ثانیه دست پیدا کنند.

مشاور فناوری اطلاعات

هواوی با همکاری یک اپراتور ژاپنی اقدام به آزمایش نسل پنج اینترنت همراه کرده اند. این دو شرکت با استفاده از باندی کمتر از ۶ گیگاهرتز موفق به کسب سرعت ۳.۶ گیگابیت در هر ثانیه شده‌اند اما این اتفاق از این نظر مهم است که آن را می‌توان به دنیای واقعی نیز تعمیم داد و مانند آن چه که سامسونگ و نوکیا مورد آزمایش قرار داده‌اند نیاز به تغییرات زیرساختی ندارد.
به علاوه آژمایش‌های این دو شرکت در محیطی بیرون از فضای آزمایشگاهی صورت گرفته است. صنعت بی‌سیم امیدوار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی استفاده از 5G را عمومی کند هر چند که اپراتور ورایزن در هفته‌های گذشته سخنانی مبنی بر برخی پیشرفت‌های تجاری در زمینه‌ی اینترنت نسل پنجم تا سال ۲۰۱۷ میلادی را نیز مطرح کرده است. قائم مقام بخش اینترنت 5G شرکت NTT DCoMo در این باره می‌گوید:
ما اولین شرکت‌های هستیم که موفق به آزمایش نسل پنج اینترنت همراه در محیطی چند کاربره شده‌ایم. این دستاورد بزرگ می‌تواند انگیزه‌ای بزرگ برای تجاری کردن 5G در سال ۲۰۲۰ بوجود آورد. هواوی و DoCoMo تلاش بسیاری کرده‌اند و ما مطمئن هستیم در فاز بعدی آزمایش‌ها نتایج بسیار بهتری را نیز کسب خواهیم کرد.
مدیر بخش فناوری‌های بی‌سیم هواوی، دکتر ون تونگ نیز در این باره می‌گوید:
این فعالیت مشترک می‌تواند گامی بزرگ در جهت رسیدن به هدف توسعه‌ی استانداردهای اینترنت 5G قبل از سال ۲۰۱۸ توسط هواوی، باشد. نتایجی مانند این نشان می‌دهند که ما در مسیر درستی گام برمی‌داریم. من اطمینان دارم که آن چه که در این آزمایش آموختیم ما را در توسعه‌ی فناوری‌های پیشرفته‌تر و نوآورانه‌تر کمک خواهد کرد.
بنابر اطلاعات منتشر شده توسط ITU، اینترنت 5G باید سرعت ۲۰ گیگابیت در هر ثانیه داشته باشد. برای انجام یک مقایسه، سرعت اینترنت 4G LTE اپراتور ورایزن آمریکا در تست‌های انجام شده در دنیای واقعی در حدود ۳۳ مگابیت در هر ثانیه و در ایران نیز در حدود ۶ مگابیت در هر ثانیه است.
اپراتور ورایزن آمریکا نیز اعلام کرده است که آزمایش‌های میدانی خود بر روی اینترنت 5G را از سال آینده‌ی میلادی آغاز کرده و در این زمینه با آلکاتل، سیسکو، اریکسون، نوکیا، کوالکام و سامسونگ همکاری خواهد کرد.