تعویض درایوهای هارد دیسک با solid-state سبب بالابردن و بهبود عملکرد سرور و نیز کاهش نیاز به خرید سرورهای جدید می شوند.

با تمام شادمانی و رضایت مندی از قیمت درایوهای solid-state در مقایسه با درایوهای هارد دیسک، ممکن است حقیقت مزایای SSD از دست رفته باشند.خلاصه آن که، اگر شما تعدادی SSD را با HDD جایگزین کنید، عملکرد سرور به طور قابل ملاحظه ای افزایش میابد.

مشاور فناوری اطلاعات

این بدین معناست که سرورهای کمتری می توانند همان کار انجام دهند.ما اینجا از یک یا دو درصد صحبت نمیکنیم.طبق محاسبات و برآوردهای مختلف و متعدد، حتی بدون نیاز به تنظیم مجدد برنامه ها، می توان شاهد بهبود عملکرد بین 30% تا 1000% بود.دلیلش آن است که بسیاری از برنامه های ما بسیار به IO نیاز دارند- مشکلی که حتی با low-end SSD ، کاملا از بین می رود.

 

با این وجود،گذشت سال ها از این درایوهای سخت کند ، بسیاری را براین باور رسانده است که می توان با انتقال به ورژن بعدی CPU، به اجرا و عملکرد بهبود یافته سرور دست یافت. این واقعا تنها راه حل خوب برای سه دهه اخیر بود، در حالی که عملکرد HDD به سختی پس از مدت ها دستخوش تغییراتی شد.

 

اولین تصور از " SSD به عنوان یک محافظ هزینه سرور" به سال 2007 برمیگردد، زمانی که اینتل متوجه شدکه استفاده از SSD، نیاز به DRAM سفارشی گران قیمت را کاهش می دهد.در واقع، اینتل پی برد که نیمی ازDRAM میتواند بدون از بین بردن عملکرد حذف گردد. در حال حاضر، SSDها بسیار سریعتر از آن درایوهای اولی میباشند، از این رو ، امروزه احتمالا چندان از تاثیر و نتیجه آن صحبتی نمی شود.

 

گام منطقی بعدی بررسی میزان افزایش سرعت اجرای برنامه ها و نرم افزارها هنگام استفاده از SSD میباشد. اینتل تست های مختلفی را ارائه داد که در آن ، برنامه های قدیمی که دارای ساختار ورودی- خروجی قدیمی بودند را متوقف ساخت تا این تغییر سرعت را بررسی کند. با این وجود، هنوز هم از ما عقب تر است.

مشاور فناوری اطلاعات

بنابراین، امروزه SSD ها چقدر سریعتر عمل میکنند؟ اگر دسترسی شما به صورت یک IO تصادفی میباشد، به عنوان مثال برای یک پایگاه داده SQL  ، یک SSD می تواند به صورت صعودی از 80,000 IOPS در مقایسه با بهترین HDD در 300 IOPS ، تغییر یابد.

 

با این حال، این یک افزایش قابل توجهی است که می توان انتظار داشت تا آن را به عملکرد نرم افزاری کاملی ارتقا دهیم. اگر به دنبال سناریوهای خطی همانند نظارت تصویری میباشید ، فاصله و اختلاف یک SSDدرMBPS  500  با یک SSD درMBPS 120، در یک هارد دیسک معمولی چندان چشمگیر و قابل توجه نیست. تست های مختلف پایگاه داده نشان میدهند که SSD ها یک ویژگی مثبت دیگری را در عملکرد ارائه می دهند، آن ها گزینه و انتخابی را در دنیای IT فراهم میسازند که شما می توانید با استفاده از آن ، با هزینه ای کمتر ، و نیز با در نظر گرفتن دوباره برخی از سرورها و اجتناب از ارتقا و توسعه پرهزینه سرور، ارائه بیشتری داشته باشید.

 

برای کسی یک نابغه و حرفه ای Excel چندان پیچیده نیست که دریابد، کاهش 30% از سرورها برای انجام کار، ارزانتر از SSD هایی است که همان کار را انجام می دهند.در ازای یک کاهش 60%، در میان 100 سرور با 6000 دلار هزینه، صرفه جویی در هزینه به اندازه 250000 دلار برای هر کدام میباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

البته این یک حدس است.تعداد کمتری از license های نرم افزاری ممکن است صرفه جویی در هزینه ها را به مقدار زیادی افزایش دهند.من همچنین بر هوشمند بودن و نیز تنها جایگزین نمودن 4، HDD در یک سرور 12درایو معمولی با هارد SSD تمرکز نمودم.این 4 هارد SSD برای استفاده از داده های پر سرعت  با  HDDs باقی مانده ای که به عنوان یک ذخیره سازی انبوه برای داده های مهم و بزرگ استفاده شده است، باید به اندازه کافی بزرگ باشند .عمل ذخیره سازی پنهان داده ها (Caching)یا نرم افزاری که این کار را انجام میدهد،می تواند روند واگذاری داده ها به store بزرگ کم سرعت را کنترل نماید.

 

SSD مزایای ارزشمندی را به مجموعه کاملی از محیط ها ارائه می دهد.سرورهای وب می توانند مطالب و محتوا را با سرعت بیشتری ارائه دهند.باز هم، کاهش و صرفه جویی هایی در شمار سرورها وجود دارند.این دسته از نرم افزار حتی می تواند از SSDs ارزانتری استفاده نماید، چرا که داده ها اکثرا خوانده شده میباشند.

 

در فضای نظارت، هزینه نسبی SSDs  به HDDs مانع از هرگونه حرکت به سمت جایگزینی HDD می شود. در سال های آینده، سطح قیمت SSD به HDD خواهد رسید.

 

از این رو در حال حاضر عملکرد فوق العاده SSD در حالت خطی آن را به یک راه حل مورد قبول و ارجح تبدیل نموده.این امکان وجود دارد تا از درایوهای کمتری جهت پشتیبانی از همان تعداد دوربین ها استفاده کنیم.

 

کاهش تعداد سرور محدود به تغییر تعدادی از درایوهای سرور نمیباشد. هر چیزی مربوط به ذخیره سازی شبکه می تواند از یک افزایش در عملکرد ذخیره سازی بهره مند گردد.سرورهای مجازی بسیار به IO  محدود می باشند و سرعت بخشیدن به فیلترها یا storage بلاک شده با یک عامل عمده و اساسی واقعا می توانند مفید واقع شوند.

 

به خاطر داشته باشید که همچین موردی مانند IO متوالی و پی در پی در یک محیط مجازی سرور وجود ندارد.

 

در ذخیره سازی شبکه تنها داده های پرسرعت نیاز دارند که بر روی SSD قرارگیرند و این هزینه افزودن عملکرد اضافی را محدود می کند.راه های بسیاری برای کسب سود وجود دارند، از جمله: آرایه های تمام فلش(all-flash arrays) که به صورت plug-and-play میباشند، قرار دادن SSDs در آرایه های موجود و افزودن فلش کارت هایی به فیلتر که امکان شبیه سازی و بافرینگ در سرعت بالا را فراهم میسازد.

 

نتیجه گیری نهایی این است که اگر هزینه های کل دیتاسنتر را ملاحظه کنید ،افزودن تعدادی  SSD، صرفه جویی های بزرگی را با اجتناب از خرید سرورهای جدید ، دریافت بیشتر از پایه نصب شده و ارائه بهتر دفعات پاسخ دهی به کاربران ،  سبب میگردد.

مشاور فناوری اطلاعات