درود فراوان خدمت همه شبکه دوستان عزیز؛
سوئیچ های Nexus ، محصولات جدید شرکت سیسکو ویژه دیتاسنتر ها است. و ویژگی های خیلی خوبی رو برای این شبکه ها در نظر گرفته!!!
یه توضیحات مختصری برای آشناییتون با این سوئیچ ها میدم.
 

 

در دیتاسنتر ها سه بخش اصلی وجود دارد:
LAN
SAN
Virtualizatio
 
داخل شبکه LAN ارتباطات سرور ها ، روتر ها ، سوئیچ ، فایروال و در کل هرچیزی که اترنت باشه قرار داره و همه این تجهیزات با انکپسولیشن (Encapsulation) اترنت به سوئیچ های اترنت (منظور سوئیچ های معمول و مرسوم 2960 ، 3750 و ...)وصل میشدند.
 
داخل شبکه SAN هم تجهیزات ذخیزه سازی (Storage) قرار دارد، که این استورج ها با انکپسویشن(Encapsulation) فایبر چنل (Fiber Channel) به سوئیچ های فایبر چنل (که توی سیسکو به مدل های MDS مشهور هستند) وصل میشدند.
که باز باید یه سوئیچینگی بین شبکه LAN و SAN انجام میشد.
 
منظور از Virtualization هم مجازی سازی سرور های موجود هست برای استفاده حداکثری از منابع ، که بطور مثال ما بتونیم چندید سیستم عامل و سرویس نرم افزاری رو روی هریک از سرورها داشته باشیم، سرور ها هم از یک طرف باید به شبکه SAN وصل باشن تا بتونن از استورج ها استفاده کنن و از طرف دیگه هم به شبکه LAN ، تا با دیگر سرور ها و تجهیزات شبکه در ارتباط باشند
 
سوئیچ های جدید شرکت سیسکو ، یعنی Nexus ها دو شبکه LAN و SAN را با هم یکی یا در اصطلاح Unifide میکنند!
به این صورت که ما در این سوئیچ ها ، هم پورت FC یا (Fiber Channel) داریم برای وصل شدن SAN storage ها ، هم پورت Ethernet هست برای اتصال به شبکه LAN
البته دو نوع دیگر ار پورت ها هم در این سوئیچ ها با نام FCoE (که Ethernet رو روی Fiber Channel عبور میده) و پورت های UP یا Unifide Port(که میتونیم مشخص کنیم پورت مذکور Ethernet باشه یا Fiber Channel) وجود داره و مورد استفاده قرار میگیره
 
سوئیچ های Nexus چندین ویژگی جدید رو توی خودش داره که توی سوئیچ های دیگه وجود نداره، که بنده به چندین مورد اشاره میکنم، و اگر مورد توجه دوستان قرار بگیره در مورد هرکدوم بطور جداگانه صحبت خواهم کرد. 
FEX
vPC
DTC
OTV
FabricPath
VxLAN
GSS
و...
 
سوئیچ های Nexus ویژگی های دیگه ای هم داره، مثل داشتن اینترفیس های 1G تا 100G
 و اینکه این سوئیچ ها redundancy رو در سطح بالایی پوشش میدن ، مثل Power redundancy ، Fan redundancy ، Port redundancy ، حتی شاسی این سوئیچ ها هم redundant هست و در نتیجه با هر نوع قطی در شبکه ، سرویس های شما از بین نمیرود.
 
 
انواع سری مدلهای سوئیچ های نکسوس:
1000v
2000
3000
5000
6000
7000
9000
 
سری 1000 جزء سوئیچ های مجازی محسوب میشود و سیسکو این سوئیچ را برای ارتباط هاستهای مجازی داخل هر سرور طراحی کرده که ارتباطات رو در محیط  VMware ESX برقرار میکند ، تا بتوان در محیط مجازی هم از قابلیتهای یک سوئیچ سیسکو استفاده کرد.
سری های دیگه همگی سخت افزاری هستند و با توجه به کانفیگ و ویژگی هایی که پشتیبانی میکنند از 2000 تا 9000 دسته بندی میشوند.
 
البته این سوئیچ ها از لحاظ هزینه ای ، قیمت بالایی رو دارن و در شبکه های DataCenter استفاده میشوند و یا به عنوان سوئیچ Core در شبکه سازمانها و مجموعه های بزرگ کارآمد خواهند بود.
 
 
امیدوارم که مطالب بیان شده شما رو با سوئیچ های جدید شرکت سیسکو Nexus آشنا کرده باشد.
 
نویسنده: آرمان میرزایی جهان